
In 2011, The Huffington Post, after being purchased by AOL for $315 million, 
accelerated a hiring spree that was already underway aimed at luring many big-name 
print-based writers and editors with generous contracts to help improve the quality of its 
journalism; from the Times alone came Peter Goodman, Tim O’Brien, Tom Zeller, and 
Lisa Belkin. The experiment went bust; most of those hires have long since departed. In a 
parting memo, Goodman (who had served as executive business editor) wrote of “a 
widespread sense” at his team “that the HuffPost is no longer fully committed to original 
reporting; that in a system governed largely by metrics, deep reporting and quality 
writing weigh in as a lack of productivity.” (He’s now editor in chief of the International 
Business Times, an online news publication.) 
 
  
Huffington Post editors claim that these print-based imports proved a poor fit in an all-
digital operation. Perhaps so, but the AOL deal seems to have been a Faustian bargain for 
the organization; in return for a huge pot of cash, it came under relentless pressure to turn 
a profit. The only way to do that was by increasing ad revenues, which in turn meant 
drawing more readers. That explains the site’s perpetual motion, nonstop expansion, and 
proliferation of sections. In its early years, The Huffington Post seemed on its way to 
defining a new type of digital journalism. Ten years on, it seems stuck in place, 
struggling to recapture the innovative spirit that had once defined it. 
 
 The same seems true of the first generation of digital news sites in general. After an 
initial burst of daring and creativity, they have entered a middle-aged lethargy. Take 
Talking Points Memo. When it began, in 2000, as a blog by Josh Marshall, it offered an 
outsider’s take on inside Washington, with much profitable burrowing into documents 
and records. In 2002, Marshall called attention to Trent Lott’s racist-tinged comments 
about Strom Thurmond, thus helping to precipitate Lott’s resignation as Senate majority 
leader. As TPM’s readership grew, Marshall attracted advertisers, which allowed him to 
hire staff. Tips from readers offered information about what was going on around the 
country and, drawing on them, Marshall in 2007 broke the story about the Bush 
administration’s partisan- inspired firing of US attorneys.* 
 
 Eight years later, TPM offers roughly the same mix of blogging, aggregation (reworking 
content from elsewhere), news, and opinion that it did back then. The site (which is 
supported by a mix of ads and $50 annual subscriptions for access to extra features) does 
run regular “longform” pieces; a recent one offered a revealing look at the International 
House of Prayer, a charismatic Christian movement with ties to the Republican right. But 
TPM’s primary mission remains the minute parsing of national politics. When President 
Obama ad-libbed his zinger at the Republicans during his 2015 State of the Union 
address, for instance—Republicans applauded him for saying, “I have no more 
campaigns to run,” and he shot back, “I know, because I won both of them”—the site 
analyzed it from every which way. But everybody’s doing that these days, and what once 
seemed distinctive now seems just another voice in the instant-analysis-and-commentary 
crowd. Accordingly, TPM has had a hard time reproducing the kind of splash it had once 
made. 



Then there’s the smart-opinion-with-some-reporting-mixed-in set, led by Slate, Salon, 
and The Daily Beast. Here you can find edge, cheek, confession, and contrarianism, all 
served up in crisp, thousand-word packages. “Why Staples’ Terrible Sales Might Be a 
Godsend for the Company,” went a recent Slate headline, with the counterintuitive dash 
that has been its trademark since its launch in 1996. (Slate’s contrariness has become so 
renowned that there’s a hashtag, #slatepitch, that parodies it. Sample: “Manischewitz 
Gefilte Fish Is Actually Kind of Delicious.”) 
 
 These sites, which all seem to blend into one another, rarely break news or cause a 
commotion. After the Charlie Hebdo attacks, I was hoping to see one of them grab hold 
of the event and provide a forum for the many pressing questions raised—free speech 
versus hate speech, anti-Semitism and anti-Islamism, the state of religious tolerance and 
religious fanaticism in Europe. Most of all, I hoped to hear from a range of voices that 
extended beyond the usual American commentators to include some Muslim ones, who, 
with their distinctive backgrounds and experiences, could add a different dimension to 
the discussion. The Internet is an ideal vehicle for mixing things up in this way, yet none 
of the sites seemed to have the inclination—or inspiration—to take advantage. 
 
 No one better illustrates the travails of the pioneering digital generation than Andrew 
Sullivan. When he began blogging in 2000, his highly confessional Tory-Catholic-gay-
libertarian stream of consciousness seemed fresh and original, and it inspired many others 
to try their hand at this exciting new form. For years, Sullivan relied on institutional 
backing, parking his blog (called The Dish) first at Time, then at The Atlantic, then at 
The Daily Beast. Encouraged by the amount of attention and traffic he was receiving, he 
decided in 2013 to strike out on his own. 
 
In a rousing declaration, he announced that he was forswearing all advertising. Given the 
revenue that advertising can provide, he wrote, this was a difficult decision, but he felt 
that ads were not only distracting but also “created incentives for pageviews over quality 
content.” Getting readers to pay a small amount for content seemed “the only truly solid 
future for online journalism,” and in this way he hoped “to forge a path other smaller 
blogs and sites can follow.” 
 
 This bold experiment in digital independence was closely watched in the journalistic 
world. The subscription price was set at $19.99 a year for unrestricted access to the site. 
The initial results were encouraging, with more than 30,000 signing up in the first year 
(and some chipping in more), for a total take of just under the $900,000 that Sullivan said 
he needed to support him and his staff. But feeding the beast on a daily basis proved too 
taxing, and in late January, Sullivan, citing fatigue and health concerns, announced he 
was calling it quits. 
 
 The demise of The Dish was widely seen as the end of the era of the blogger. As Dylan 
Byers, a media reporter for Politico, observed in 2014: 
 
  



The appeal of “the blog,” in Sullivan’s heyday, was that if you were smart enough or 
provocative enough, you could cover whatever you wanted. The truth is, people want 
breaking news from well-sourced reporters or smart analysis from experts who know 
what they’re talking about. Sensibility is cheap. 
 
Today, many who once blogged now compress their thoughts into Twitter’s 140 
characters. Others have headed in the opposite direction and converted their observations 
into well-crafted pieces of reporting and analysis as exemplified by the columns posted at 
newyorker.com and the mini-essays featured on this publication’s NYRblog. 
 
 Nonetheless, there are many thousands of knowledgeable people blogging in their areas 
of expertise. Paul Krugman, for one, has saluted the contributions of the “econoblogs” 
that constantly check and assess work in the field. “As far as real, insightful, useful 
discussion of matters economic is concerned,” he has written, “this is actually a golden 
age.” When I checked some of those blogs, however, I found that most of the discussion 
on them is quite specialized. More generally, blogs have become niche-ified. Gone are 
the days when a Michigan-based scholar like Juan Cole could single-handedly challenge 
the Bush administration’s narrative on Iraq or the blogging collective Firedoglake could 
gain national attention for “liveblogging” the Scooter Libby trial. 
 
Sullivan himself, in explaining his decision to shut down The Dish, acknowledged his 
own frustrations with blogging. “Although it’s been a joy and a privilege to have helped 
pioneer a genuinely new form of writing,” he wrote, “I yearn for other, older forms.” He 
wanted to “have an idea and let it slowly take shape, rather than be instantly blogged,” 
and to “write long essays that can answer more deeply and subtly the many questions that 
the Dish years have presented to me.” 
 
 t’s strange that Sullivan did not convert his blog into this type of podium, with more 
regular contributors, reporting, and analysis. Over the years, he did publish other writers 
on his site and featured some longer pieces, but in the end The Dish remained essentially 
one man’s riffs. Even on the business side, his experiment seemed oblivious to the 
current realities of the Internet, where most publishers recognize the need for multiple 
sources of revenue and even nonprofit sites avidly seek advertisers trying to reach their 
particular audience. For all of the boldness of Sullivan’s experiment, he ultimately 
seemed unable to adapt.. 
  
One member of the pioneering digital generation who has thrived despite stubbornly 
refusing to change is Matt Drudge. The Drudge Report today looks just as drab and 
skeletal as it did when it went online in 1996, and it continues to deal almost exclusively 
in aggregation. Yet it remains highly influential, with three quarters of a billion 
pageviews a month. To cite just one example, the attention that Drudge (along with 
National Review) lavished on the virtually unknown Ben Sasse helped propel him to 
victory in the 2014 Republican primary for senator in Nebraska and then in the general 
election itself. According to Chris Cillizza of The Washington Post, the 2016 presidential 
race is shaping up as one in which Drudge “will have as much—and, likely, more—
influence than he has ever had before.” 



His power derives, in part, from the angry popular appeal of the conservative online 
world in general. It includes The Daily Caller (a forty-person staff led by Tucker 
Carlson), RedState (Erick Erickson), TheBlaze (Glenn Beck), Breitbart, and The 
Washington Free Beacon, along with the websites of The Weekly Standard, National 
Review, and Fox News. This alternative information universe is driven by a continuing 
sense of rage at being shut out by the “lamestream media” (in Sarah Palin’s phrase). Neil 
Patel, the publisher of The Daily Caller (and a former top policy adviser to Dick Cheney), 
says that the site (which relies mainly on advertising) has taken advantage of the 
“massive audience” of “disgruntled conservatives” out there who distrust traditional news 
outlets: “That drives us, for sure.” In March, Tucker Carlson removed a column that one 
of his bloggers, Mickey Kaus (a pioneer of the form), had posted that was critical of Fox 
News. Kaus resigned, and Carlson later acknowledged that he would not allow The Daily 
Caller to run anything critical of Fox (where he’s also an anchor). Such enforced 
conformity has enabled these sites to pursue their paramount mission: delegitimizing the 
Obama presidency and obstructing Hillary Clinton’s chances of succeeding him. 
 
 In my tour of digital sites, I did find one pioneer that has evolved: Politico. Like many 
outside-the-Beltway readers, I initially considered it too beholden to Washington 
conventions to feel much need to read it regularly. I was also put off by its incessant 
boasting about its “fast metabolism,” which it liked to contrast with the sluggish 
Washington Post. In the last few years, however, Politico has become more and more like 
the Post—in a good way. It now has a 160-person editorial staff covering not just horse 
races and insider baseball but also public policy, national news, and foreign policy. In 
2011, it launched Politico Pro, a subscription-based news service with more than one 
hundred journalists assigned to a dozen policy areas, from agriculture and defense to 
health care and transportation. (A single subscription can run more than $3,000. The 
revenue thus generated is complemented by events to which admission is charged and by 
ads that run both on its website and in a print edition published daily when Congress is in 
session.) 
 
 Politico offers thorough day-to-day coverage of lobbying, campaign finance, and 
legislative affairs. It also now has an online magazine with a daily mix of reports, 
analysis, and opinion—some of it quite hard-hitting. One piece, for instance, described 
the “hell” to which then Florida Governor Jeb Bush subjected Michael Schiavo, the 
husband of the brain-dead Terri Schiavo, with Schiavo wanting her feeding tube removed 
and Bush ordering it reinserted; the story was cast as a cautionary tale of “what Jeb Bush 
can do with executive power.” 
 
Politico Magazine was created in November 2013 by Susan Glasser, a former editor at 
The Washington Post and Foreign Policy, and it was considered such a success that last 
September she was named Politico’s editor in chief. Meanwhile, the site has continued to 
expand. “We are pouring millions into adding deep-dive, original reporting to the 
arsenal,” Jim VandeHei, Politico’s co-founder and CEO, recently informed his staff. “We 
not only want to be the dominant publication covering politics and policy in 
Washington—we want to be the dominant media player in this space nationally AND 
globally.” This year, Politico is introducing or expanding state operations in New 



YorkNew Jersey, and Florida—part of a “cascading series” aimed at finding “a template 
for saving coverage of state government.” In April, Politico (together with Axel Springer) 
rolled out a new European edition based in Brussels, and by the end of the year it expects 
to have more reporters and editors covering European politics and policy than any other 
organization on that continent. 
 
 The growth has not come without pain. In 2014, about a quarter of its staff left—an 
extraordinary level of turnover that reflects the burnout caused by the grueling pace in the 
Politico newsroom as well as the effort to convert it into a more in-depth operation. (A 
request for comment from Politico went unanswered.) In plugging those holes, Politico 
has snapped up so many state and local reporters that there have been complaints about 
poaching. In March, it scored a coup by showing that Congressman Aaron Schock of 
Illinois had inflated the mileage on his car to pad his expense accounts, leading to his 
resignation. 
 
 Yet that feat was also a measure of Politico’s limitations. Catching a congressman 
fiddling with his finances lies squarely in the tradition of American scoop-making. With 
its fine-grained approach to Washington politics and its emphasis on being first, Politico 
rarely mounts sustained investigations into more systemic problems, like the way 
corporations have captured think tanks, or the hold that AIPAC and other lobbies have on 
Mideast policy, or the array of conservative groups working to kill a nuclear deal with 
Iran. The Internet, with its capacity for offering regular posts and updates and for 
chronicling links and collaborations, would seem ideally suited to exploring such matters 
and exposing the hidden wellsprings of power in Washington. Heading down that path, 
however, would require a radical rethinking of how to use the Web. Recently, Politico 
formed a new money-and-politics investigative team; will it be able to make the leap? 
 
 A similar question could be asked of ProPublica. Since being launched in 2008, this site 
(which is supported almost entirely by philanthropic contributions) has established itself 
as the premier investigative Web-based unit. It has tackled such worthy subjects as the 
environmental hazards of fracking and the lax oversight of nurses, the erosion of 
workers’ comp and mismanagement at the Red Cross. For an investigation into financial 
ties between medical institutions and drug companies, ProPublica compiled a list of 
payments those companies made to doctors and from it built a searchable database that 
patients could use to look up their own physicians. ProPublica has been a leader in such 
creative uses of data—a boom area on the Internet. 
 
 Yet it could, I think, do far more. Imagine, for instance, if ProPublica set up a database 
documenting the links between money, power, and ideas in America and beyond. One 
could enter the name of a mogul—say, hedge fund billionaire Paul Tudor Jones, or 
BlackRock CEO Laurence Fink, or Carlyle Group cofounder David Rubenstein—and 
find out at once the assets he controls, the boards he sits on, the philanthropies he 
supports, the politicians he contributes to, the lawyers and lobbies that represent him. 
Clicking on each link would take one to a new page showing all the pertinent information 
about the company, board, or philanthropy in question. Proceeding through the labyrinth 
could help lay bare the composition, shape, and reach of the global oligarchy—the one 



percent of the one percent. That data could in turn provide the basis for countless follow-
up investigations by not only ProPublica but also other journalists as well as activists and 
scholars. 
 
 To its credit, ProPublica has done much good work on the flow of political “dark 
money” and on Wall Street’s cooptation of federal regulators, but overall the organization 
seems too wed to a traditional newspaper-based approach, with its separate, siloed 
investigations, to try something so radical. As a result, it has not had the type of 
disruptive impact one might expect from an organization with an annual budget of nearly 
$13 million. 
 
 And so it goes for the first generation of digital sites as a whole. They helped lead 
journalism out of the kingdom of traditional print and broadcasting into the liberating 
land of the Internet, only to become stranded. Meanwhile, a new generation of high-
profile ventures has emerged. Have they made it to the promised land of true digital 
innovation? To find out, I set off on the second leg of my tour, beginning with a visit to 
the most-talked-about site of them all, BuzzFeed. 


